ادارة.هشام عبد العزيز
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بذرة لا تنبت

بذرة لا تنبت Empty بذرة لا تنبت

مُساهمة  Admin الخميس فبراير 07, 2008 10:57 am

بذرة لا تنبت

حكيتنا اليوم يا اصحابى من الصين عن ولد صغير اسمه (بنى) كان بيحب زراعة الزهور وكان بيزرع زهور جميلة اوى بتملاء المكان باللألوان والروائح الجميلة.... وكان امبراطور الصين مهتم بزراعة الزهور ابضاً كل ما يزهب الى حديقتة يسير فيها يشم رائحتها الجميلة يفكر فى ولى العهد وقال من ينفع من بين ملاين من شعبى وفى يوم اعلن عن مسابقة لكـــل الاولاد وفعلاً اتجمعو فى قصر الامبراطور اعطى الامبراطور لكل واحد بذرة يزرعها قال لهم: صاحب اجمل زهرة هيكون ولى هعدى اخذ (بني) برة وذهب الى بيته وضعها فى اصيص و ملأة بالطين الذى اعتاد ان يزرع فية زهوره وأنتظر يومين . ثلاثة وأستغرب (بني) ان البذرة لم تنبت مع انه بيرويها ويرعاها كل يوم فكر ان التربة ممكن تكون مش صالحة للزراعة وغيرها بسرعة لكن الزهرة العنيدة لم تنبت وفات شهر وبعدة شهر واتفاجئ اكثر لم رأى ان زهور باقى الاولاد نبتت واصبحت فى منتهى الجمال وانتهت فترة المسابقة وظل (بني) يكلم نفسه : اذهب الى القصر ولا لا،لالالا لن اذهب لن اذهب ومعى اصيص فارغ،طيب ولية لا انا عملت كل جهدى انا سأذهب واقول كل الى حدث بكل شجاعة، وفعلاً ذهب (بني) وهو يحمل الاصيص الفارغ وبدء الاولاد يقدمو زهرهم للأمبراطور فرحين جداً لكن الشئ الغريب ان الامبراطور كان زعلان ليه مفيش حد عارف لم يتبقى غير( بني) الذى يتقدم وهو خائف فسألة الامبراطور ليه جئت بالاصيص من غير زهرة رد علية (بني) وقال: انا يا مولاى بذلت كل جهدى ولكن البزرة لم تنبت وقتها ابتسم الامبراطور ابتسامة جميلة وقام على عرشة وحضن (بني) واندهشت الناس ولم تفهم الذى حدث فقال الامبراطور: انت ولد امين مبتحبش الغش البزور التى وزعتها عليكم كانت مسلوقة يعنى مش ممكن تنبت تحت اى ظروف كل الاولاد غيرها ببزور اخرى عشان يكسبوا سقتى لكنهم خسروها اما انت فأنت ولى عهدى

Admin
Admin

المساهمات : 174

https://0hm0.mam9.com